Kondition ligger i hjärtat

När man pratar om kondition tänker kanske många på hur långt man orkar springa eller cykla innan man blir trött. Vad är det som gör att vi orkar? Jo, hjärtat, och dess förmåga att pumpa ut blod som är tillräckligt bra syresatt. Kondition sitter alltså i hjärtat.
Som mycket annat av kroppsliga funktioner kan man träna upp konditionen. Det gäller att utsätta hjärtat för aktiviteter som ”tvingar” det att jobba optimalt, få upp pulsen och hålla den hög under en lite längre tid. Det är också viktigt med vila mellan varje träningsakt, annars får hjärtat inte chans till återhämtning och uppbyggning.

Olika träningsformer

Man kan träna kondition på flera sätt. Det finns något som passar alla. Att ta en promenad eller joggingtur är gratis och kan göras närsomhelst. Man kan träna fotboll eller någon annan lagsport där kondition är viktigt. Simning eller cykling är också bra träningsformer, om än kanske inte lika sociala som lagsporter.
Det gäller att ha lite översikt och kunskap om hur ofta man ska träna, hur länge och hur hårt. Det hjälper inte mycket att träna intensivt i en kvart en eller två gånger i månaden. Det måste vara en kontinuitet över träningen. Efter en stund får man resultat, man orkar springa lite längre än sist.
Löpning är exempel på Konditionsträning

Viktnedgång på köpet

För de som lider av några kilo extra kan konditionsträning vara ett bra sätt att gå ned i vikt. Vid konditionsträning ökas förbränningen i kroppen och om man är konsekvent med att träna ofta, och lagom långa pass, ser man snart att midjemåttet krymper. I tillägg till att få ett starkt hjärta förstås.
Med viktnedgång kommer en rad andra positiva effekter för hälsan. Slitaget på leder minskar, en ansträngd andning kan bli lättare, och man minskar risken för diabetes typ 2 och hjärt- och kärlsjukdomar. En halvtimmes aktivitet om dagen gör skillnad, och om man kan gömma det in i vardagsliga aktiviteter märker man nästan inte att man tränat.

Vilopuls

Hur vet man då om man har bra kondition? Vilopuls är ett sätt att ta reda på det. Bästa vilopulsen har man när man just har vaknat. Genom att räkna pulsen i 15 sek och ta det resultatet x 4 får man vilopulsen per minut. Ju lägre den är, ju bättre.
Om hjärtat klarar att tilgodose kroppen med syrerikt blod med få slag är hjärtat i bra form. Man tränar hjärtat med konditionsträning för att få det att arbeta mindre när man är i vila. Ett bra tränat hjärta behöver inte jobba lika hårt för att pumpa ut blodet i kroppen.

Flera hälsovinster

Förutom att hjärtat presterar bättre sker det mycket annat bra i kroppen vid konditionsträning. Kroppens förmåga att ta hand om mjölksyra förbättras, lungkapaciteten ökar, och antalet röda och vita blodkroppar ökar. Röda blodkroppar gör att blodet lättare kan transportera syre. Vita blodceller hör till immunförsvaret och hjälper kroppen att kämpa mot virus och bakterier.
Kolesterolet, alltså blodfetterna, förbättras också. Med detta minskar risken för hjärtinfarkt, då höga värden av kolesterol kan leda till åderförfettning. Koordinationen blir bättre, då konditionsträning innebär att man utför en aktivitet om och om igen, och finslipar kroppen till att minnas rörelserna och få de olika kroppsdelarna att jobba tillsammans.