Om Löpning

Löpning är en mycket populär motionsform som har många positiva hälsoeffekter. Regelbunden löpning är bra för det fysiska och mentala välmåendet. Löpning är en energikrävande träningsform som har positiva effekter för kroppens skelett, kaloriförbränning, blodcirkulation och mycket mer. Dessutom anses löpning ha både lindrande och förebyggande effekter vid depression och stress.
Löpning är en träningsform som passar många människor eftersom den går att utföra i princip var som helst och den kräver ingen dyr utrusning. Allt som krävs är ett par bra löparskor. Det går att träna på löpband inomhus såväl som i skogen eller annan plats utomhus. Dessutom kan varje person anpassa löpningen efter egen nivå.

Vad är löpning?

Löpning är en motionsform och idrott som innebär att man förflyttar sig framåt genom att springa. Löpning utförs av såväl professionella idrottsmän som motionärer. Löpning är en motionsform som går att kombinera med annan träning, exempelvis styrketräning. Löpning kan utföras i många olika hastigheter och distanser. Jogging är en lågintensiv form av löpning.
En ”löpare” är en person som utför denna motionsform. Det finns många olika anledningar till varför man börjar med löpning. Vissa gör det för att gå ned i vikt, andra har det som hobby och vissa vill ha en utmaning. En av de främsta anledningarna till löpningens populäritet är dess många positiva hälsoeffekter.

Löpningens positiva effekter på psyket och immunförsvaret

Regelbunden löpning stärker immunförsvaret, stresståligheten, koncentrationen och minnet. Dessutom utsöndras endorfiner vid löpning vilket skapar glädje och välmående. Löpning anses vara en av de bästa motionsformerna för psyket. Bland annat kan måttlig stress och depression förebyggas och lindras med löpning. Antistresshormonerna som utsöndras minskar risken för humörsvängningar.
Vid måttlig löpträning stärks immunförsvaret genom att kroppens enzymsystem förbättras. Dessutom förses hjärnan med syre och nya hjärnceller bildas snabbare, vilket kan öka koncentrationsförmågan, problemlösningsförmågan samt förbättra minnet. Löpning har också en positiv effekt på sömnen vilket i sin tur ger mer energi. Regelbunden löpning ger bättre kondition och mer ork.
Löpning

Löpningens fysiska effekter

Utöver de många mentala fördelarna, bygger löpningen även en stark och sund kropp. Löpning är en intensiv träningsform som förbränner många kalorier. Därför anses löpning vara en av de mest effektiva motionsformerna när man vill gå ned i vikt. Regelbunden löpträning stabiliserar insulinutsöndringen vilket minskar risken för diabetes typ 2.
Löpning ger en stark och muskulös kropp och ett starkare skelett. Vid löpning påfrestas kroppen med stötar upprepande gånger vilket stärker skelettet. Regelbunden löpträning minskar även risken för hjärtinfarkter och blodproppar tack vare att hjärtat blir starkare, blodtrycket sjunker och blodcirkulationen ökar när man springer regelbundet. Löpningen ger snygga muskler och ökar bland annat benstyrkan och bålstyrkan.

Så kommer du igång med löpningen

Det är viktigt att nybörjare tar det försiktigt i början genom att springa i långsamt tempo. Distansen och hastigheten kan successivt ökas. En av de stora fördelarna med löpning är variationen. Olika hastigheter, distanser och miljöer skapar stora variationsmöjligheter vilket är bra både för kroppen och konditionen.
Ett sätt att skapa omväxling i löprutinen är att lägga in intervaller eller backlöpning. Då tränas olika muskler och lungkapaciteten utvecklas. Alla löpare, nybörjare såväl som rutinerade löpare, måste lyssna på kroppens signaler för att undvika överansträngning. Vid onormalt hög puls, smärta i knän och leder eller annat obehag, är det viktigt att minska träningen.