Meditation

Mediterat har vi väl alla gjort någon gång, även om vi inte kallat det för det. Bara att sitta och titta ut över havet eller ligga i hängmattan en vacker sommardag och låta tankarna vandra är ju en form av meditation. Men alltfler använder sig idag av de tekniker som man utvecklat i österlandet.

Vad är mediation?

När man säger meditation så tänker man kanske framförallt på de tekniker som finns inom den buddistiska traditionen och inom yogan. De utvecklades ju ursprungligen för ett religiöst ändamål – att förenas med världssjälen – men har ju nu kommit att användas framförallt för deras hälsobringande effekter. Mer och mer västerländsk medicinsk forskning visar också många hälsofördelar.
Meditation

Stressad tid

I vår aktiva tid är ofta den största svårigheten att finna ro. För att överhuvudtaget kunna stilla sig och sitta ner en längre stund utan att göra något så utvecklade indierna de olika yoga-ställningarna. Man menade att man först måste kunna kontrollera sin kropp innan man kunde sitta ned och försöka kontrollera sitt sinne.
På samma sätt så utövar man i Kina qi gong och tai chi chuan och i Japan de olika kampsporterna som till exempel Aikido. Kropp och sinne hör intimt ihop och det har man förstått att utveckla i Asien. Här i väst har vi kanske genom tiderna mer använt bön som meditation.

Meditationstekniker

Alla meditationstekniker förutsätter att man kan börja med att slappna av. Att bli fysiskt uttröttad är som vi vet ett säkert sätt att bli djupt avslappnad. Så därför är det bra att meditera efter ett yoga-pass till exempel, men det går ju också bra att bara se till så att man sitter eller ligger skönt.
Sen kan man börja med att ta några djupa andetag – andas in med näsan och sucka ut med öppen mun. Så fokuserar man tankarna på kroppsdel efter kroppsdel uppifrån och ner och känner hur man slappnar av. Först i huvudet och halsen och sedan i armarna, händerna, bålen, benen och fötterna.

Tankarna är som en flock vilda hästar

I Kina säger man att tankarna är som en flock vilda hästar – de far omkring av och an, från det ena till det andra. Men istället för att försöka kontrollera tankarna så ska man bara observera dem. Betrakta varje tanke som ett moln på himlen som glider förbi och upplöses.
En efter en betraktar man sina tankar och efter ett tag kan man märka att det blir ett litet uppehåll mellan två tankar – det är det tomrummet som är meditationen. Det är en vilsam plats som är väldigt läkande för kroppen. Man tränar sig efterhand att sitta längre i meditationen från 5-20 minuter, helst varje dag.

Hälsofördelar

Att meditation har blivit så känt och använt har gjort att det också används alltmer inom sjukvården och man forskar inom kontemplativ neurovetenskap. Det kommer också alltfler forskningsrapporter om meditationens hälsofördelar. Man har vid vetenskapliga studier kunnat konstatera att hjärtat påverkas positivt, det minskar depression och stress, förbättrar sömnen, speciellt djupsömnen, stärker immunförsvaret och minskar inflammationer.
Dessutom hjälper det en att koncentrera sig och förbättrar prestationsförmågan. Fokuserad positiv avslappning, eller meditation kan förbättra ens vardag på många sätt. Men om man ska få effekt av meditationen så måste man göra det varje dag. Längden på meditationen är inte lika viktig som att man gör någonting varje dag. Fem minuter är bättre än inget.