Vad är Yoga?

Yoga är olika övningar som härstammar från Indien och har utövats i flera tusentals år. Det är först de senaste årtiondena som yoga har blivit populärt i väst. Historiskt sett har yogan används för andlinga ändamål och mentalt välbefinnande, men idag anses det även vara en form av fysisk träning.
Denna träningsform som har många hälsoeffekter och passar de flesta. Både kroppen och sinnet tränas tack vare en kombination av andningsövningar, meditation, avslappning och fysiska positioner. Regelbunden yoga anses bland annat minska stress, stärka kroppen och öka rörligheten. Idag kan man utöva olika yogavarianter och inriktningar över i hela världen.

Mer om Yoga

När man talar om yoga i väst, så syftar man ofta på Hathayoga som är en av de mest kända yogavarianterna. Hathayoga består av olika kroppsövningar vilket ofta är vad man associerar denna träningsform med. Yoga har dock en mycket bredare betydelse då den är en grundläggande del av indisk tradition, filosofi och religion.
I nästan 5000 år har yoga utövats i främst Indien, men även i andra länder i Asien. De senaste årtiondena har yoga exploderat i populäritet över hela världen. I väst utövas denna typ av träning främst för att skapa kroppslig och själslig balans. Detta uppnås med olika kombinationer av andningsövningar, avslappning, stretch, styrka och meditation.
Yoga

Yoga ger psykisk styrka och balans

En av de främst anledningarna till yogans globala populäritet är de positiva hälsoeffekterna som den har. Den här sortens träning är både utmanande och avslappnade på samma gång. Den minskar stress samt skapar en inre balans och medvetenhet i nuet. Denna sinnesro är något som många eftersträvar i dagens stressiga samhälle.
Yogan har dels kortsiktiga effekter som att slappna av och vara i nuet, men även många långsiktiga hälsofördelar. Studier visar att yogan har lindrande och förebyggande effekter mot ångest och depression. Det är även bevisat att vid regelbunden utövning sänks nivåerna av hormonet kortisol som är relaterat till stress. Dessutom förbättras minnet, koncentrationsförmågan och energinivån.

Yoga ger fysisk styrka och en hälsosam kropp

Yoga är mycket mer än bara avslappning och själslig ro. Nuförtiden anses det även vara en träningsform och utövas på många gym runt om i världen. Regelbunden yoga ger en rörligare och starkare kropp. De olika yogapositionerna ger bland annat en ökad bålstyrka och bättre hållning.
Yogapostionerna tränar även upp balansen och koordinationen. I vissa positioner befinner sig hjärtat ovanför huvudet vilket bidrar till sänkt puls. Detta förbättrar återhämtningen vilket gör yoga till ett perfekt komplement till annan träning, exempelvis löpning eller styrketräning. Regelbunden utövning ökar syresättningen av blodet som är bra för magen, lever och njurar.

Yoga för nybörjare

Yogapositioner kan se svåra ut och det är en myt att det endast är viga personer som passar för denna träningsform. De flesta personer, även de som känner sig stela och har ont i kroppen, kan med fördel testa denna träningsform. Yoga är mycket skonsam mot kroppen och alla kan uppleva dess positiva hälsoeffekter.
Nybörjare rekommenderas att börja med enkla övningar. De flesta gym och yogastudios erbjuder pass anpassade för olika nivåer med åtminstone ett pass för nybörjare. Det finns även instruktionsvideor online vilket gör att man enkelt kan testa yoga hemma. Den enda utrustning som krävs är en yogamatta, bekväma träningskläder och en avslappnad miljö.