Vad innebär Cardio?

När du var ute i löparspåret senast, eller satt på träningscykeln i ditt lokala gym, eller när du tog en lång söndagspromenad. Cardio är begreppet för denna typ av träning. Ordet cardio betyder hjärta. Fokus med denna typ av träning ligger alltså på kroppens största muskel, hjärtat.
I samhället vi lever i idag så har många människor stillasittande arbeten. För att våra muskler, våra kroppar inte ska sakna förtvina i förtid behöver vi hitta sätt att hålla kroppen igång. Precis som vi tränar olika muskelgrupper när vi lyfter tyngder, så tränar vi även hjärtat när vi utför träning inom ramen för cardio.
Cardio spinning

Hjärtat är motorn för kroppens syre

När vi rör på oss, låt säga att vi tar en lång promenad i friskt tempo, så märker kroppen att det behövs mer syre ut i kroppen. Det är hjärtats uppgift att möjliggöra att syre transporteras ut. Därför börjar det slå fortare och hårdare när vi har promenerat en stund.
Vi andas häftigare för att få i oss en större mängd syre. Detta syre förs av lungorna vidare ut i blodet, och hjärtat är motorn som ansvarar för att detta syre når ut i kroppen. Hjärtat behöver träning för att vara i form, och denna typ av träning är bra för hjärtat.

Finn den typ av Cardio som passar dig

Att träna cardio är viktigt, för alla. Vi alla behöver ha ett starkt hjärta för att må bra. Men sättet att träna cardio är sekundärt. Det viktigaste är att man hittar en träningsform där man några gånger per vecka får upp pulsen ordentligt.
En cardio-träning där man exempelvis tar en rask promenad i trettio minuter tre gånger per vecka gör en stor skillnad. Cardio-träning är även något som är relativt lätt att bygga in i sina rutiner under arbetsveckan. Exempelvis kan man välja att promenera till tåget istället för att ta bilen hela vägen till jobbet.

Hjärta och hjärna

En mycket positiv sidoeffekt av cardio-träning är att det även har en mycket stark positiv effekt på hjärnan. Det ökar förmågan att minnas, att lära sig nya saker, likaså minskar det risken för stroke och det sägs även kunna förhindra utvecklingen av den svåra sjukdomen alzheimer demens.
I och med att hjärtat slår snabbare så ökar blodflödet till hjärnan när man tränar Cardio. Därmed syresätts hjärnan. Om detta görs regelbundet över lång tid så har det bland annat alla de positiva sidor som nämnts. Ett starkt hjärta och en stark hjärna ger goda förutsättningar för ett långt och friskt liv.

Fler positiva sidor av Cardio

Ett starkt och friskt hjärta och en stark och frisk hjärna är två resultat av Cardio-träning. Men inte nog med det. Cardio-träning är även en viktig del av att förbränna fett. Så Cardio-träning tillsammans med en sund kost och annan träning är en god hjälp till fettförbränning.
Cardio-träning ökar även blodcirkulationen och blodtrycket. Detta gör att man känner sig piggare, man fryser inte lika lätt, man blir smidigare i muskler och leder. Cardio-träning ökar även törsten. Om man väljer vatten som dryck så är detta en viktig del i att hålla ämnesomsättningen och utflödet av slaggprodukter igång.