Mindfulness, för kropp och själ

Vardagen fylls av många saker att komma ihåg, att tänka på, att ta ställning till. Men det är lätt att glömma något av det viktigaste: att vara här och nu. Det är det mindfulness går ut på. Att uppmärksamma nuet, att medvetet se vad som sker här och nu.

Vad är mindfulness?

Mindfulness, eller medveten närvaro, räknas som en form av meditation. Det är ett förhållningssätt som ska få oss att inte döma tankar eller upplevelser. Det har rötter från buddhismen men har i ca 40 år blivit anpassad till oss moderna västerländska människor. Studier visar att medveten närvaro har en positiv effekt på hjärnan.
Mindfulness

Släpp allt och få fokus

Genom att lägga sociala medier, stress och måsten åt sidan kan vi fokusera på andningen, hur vinden känns mot armen, eller hur det låter när en cykel rullar förbi på gruset. Vi kan styra tankarna bort från tunga tankar, och rikta uppmärksamheten på det som sker i nuet.
Metoden ger bättre fokus, och minskar stress. Man brukar ofta börja med att vara medveten på andningen. Hur känns det att andas, vilka delar av kroppen hjälper till, hur långt är ett andetag?
Alla sinnen kan dock användas i mindfulnes, vi lyssnar, känner och luktar på det som händer här och nu.

Stress är ett minne blott

Alla har någon gång i livet upplevt stress, kortvarig eller långvarig. Vid långvarig stress kan man få högt blodtryck, sömnsvårigheter, spända muskler och utmattning. Hjärnan får en för hög dos av stresshormoner under för lång tid och det påverkar minnet och koncentrationen på ett negativt sätt. Mindfulness minskar produktionen av stresshormonet kortisol.
Också hormonet adrenalin minskas, och kroppen får lättare att slappna av, och återhämta sig fortare. Det är inte farligt att uppleva stress, om man kan återhämta sig efter stresspåslaget. Mindfulness får musklerna till att slappna av, och hjärtfrekvensen att sänkas. Pulsen blir lugn när hjärnan skickar signaler om att det inte finns något hot.

Positiva effekter

Att utöva mindfulness har många bra fördelar. Genom att fokusera på sin andning, och resten av kroppen, blir man bättre på att lyssna på sin kropp. Tecken på sjukdom eller smärta som man annars hade ignorerat får uppmärksamhet. Man blir också mer fokuserad av mindfulness, och kan förbättra sitt minne.
När man är medveten om sina känslor och reaktioner kan man också styra och hantera dem på ett bättre sätt. Man kan välja hur man ska reagera i olika situationer. Förhållningssättet i mindfulness är att man ska vara vänlig och inte dömande. Man lägger inte känslor i något man inte kan förändra.

Kan utövas varsomhelst, närsomhelst

Mindfulness är inget man bara kan göra på en speciell plats eller på ett speciell tidpunkt. Att tänka på sin andning när man sitter i bilkö är mindfulness, och får oss att släppa tanken på att kön står stilla, och istället ge hjärnan en uppgift att fokusera på.
Det enda som behövs är en liten stund för sig själv, och ett öppet sinne. Fokusera på här och nu, lukter, ljud, och låt tankarna komma som de vill. Döm dem inte, ta inte ställning till dem, utan för dem mjukt till sidan om de tar över uppmärksamheten från nuet.