Bananpannkaka

Bananpannkakor har blivit populärt att laga som frukost eller mellanmål. De är otroligt lättlagade med några få nyttiga ingredienser. Dessa pannkakor är näringsrika, billiga och mättande. Dessutom är de riktigt goda! De är betydligt nyttigare än vanliga pannkakor eftersom de varken innehåller mjöl eller vanligt socker. Det går även att göra vegansk bananpannkaka.
Bananpannkakor är ett omtyckt mellanmål för den som tränar. Dessa nyttiga pannkakor ger mycket energi och är dessutom relativt proteinrika. De kan även ätas till frukost, lunch eller till efterrätt. De går att variera med olika tillbehör vilket gör att man kan göra bananpannkakor som passar alla smaker och tillfällen.
Bananpannkaka

Grundrecept

Grundreceptet för bananpannkaka är otroligt enkelt, vilket är en av anledningarna till dess popularitet. Endast två ägg och en banan behövs. Dessa ingredienser mixas snabbt ihop och steks i en stekpanna. Man kan välja om man vill steka dem i smör eller kokosolja. Många som tränar väljer att steka dem i kokosolja av hälsoskäl.
Bananpannkakor är glutenfria eftersom de inte innehåller något mjöl. Inget socker tillsätts utan den söta smaken kommer uteslutande från bananen. Om man vill ha mer mättande pannkakor kan man hälla i 0,5-1 dl havregryn i smeten. Detta ändrar inte smaken, men gör smeten fylligare. Smeten kan även smaksättas med exempelvis kanel, kardemumma, bär eller vaniljpulver.

Vegansk bananpannkaka

Det går även att gör en vegansk variant av bananpannkakan. I så fall utesluter man ägg i smeten. Istället blandar man en banan med 2 dl havregryn, 1 krm salt och 1 dl mandelmjölk. Det bästa är om man väntar en kvart innan man börjar steka pannkakorna så att havregrynen hinner mjukna.
Vegansk bananpannkaka tillagas på samma sätt i stekpanna som originalreceptet. Denna variant steks med fördel i kokosolja. Det går även att byta ut mandelmjölken mot havremjölk. Dessa pannkakor passar de som vill ha en snabb och näringsrik rätt som är både glutenfri och vegansk. För att göra dem extra fylliga kan man blanda i chiafrön i smeten.

Hur nyttig är bananpannkakan?

Med ägg och banan som huvudingredienser är bananpannkakan är betydligt nyttigare och mer näringsrik än vanliga pannkakor och amerikanska pannkakor. Den innehåller dock en del energi. Grundreceptet innehåller cirka 277 kalorier om man steker i kokosolja. Då får man även i sig cirka 21 gram kolhydrater, 17 gram protein och nyttiga fetter.
Bananpannkakan passar utmärkt som en nyttig efterrätt eller som ett energirikt mellanmål, till exempel för ett träningspass. Jämfört med andra snabba och billiga mellanmål, så är bananpannkakan ett riktigt bra val. Det är mycket nyttigare att äta en banankaka än exempelvis godis, sockrad yoghurt eller vitt bröd. Dessutom kan denna pannkaka varieras med olika nyttiga tillbehör.

Variera med tillbehör

En av de stora fördelarna med bananpannkakan är att den går att variera i en oändlighet. Med olika tillbehör kan man göra bananpannkakor som passar alla smaklökar och behov. Honung, jordnötssmör, färska bär och frukter, yoghurt, kvarg och keso är några exempel på vad man kan toppa pannkakorna med.
En populär kombination är bananpannkakor toppat med jordnötssmör. Denna kombination är framförallt omtyckt av personer som tränar mycket och behöver ett energirikt mål. Jordnötssmöret ger ytterligare energi och innehåller flera mineraler, näringsämnen och antioxidanter. Om man vill ha ännu mer protein kan man lägga till kvarg som tillbehör eller två extra äggvitor i smeten.