Vad är Chiafrön?

Chiafrön kommer från en blå blomma inom Myntasläktet, Salvia Hispanica, och är ursprungligen från Centralamerika. De cirka 1 mm i diameter små fröna är oftast spräckliga i olika nyanser av grått, svart och brunt, men finns även som helt vita. Färgen har dock ingen betydelse för vare sig smak eller näringsvärde.
Redan för flera hundra år sedan användes chiafrön av Aztekernas krigare, vilka åt fröna för att få energi och ökad uthållighet. Historiskt har det använts både i matlagning, i drycker och som medicin, och i Aztekernas fall användes de även rituellt under religiösa ceremonier. På mayaindianernas språk betydde ”chia” faktiskt ”styrka”.
Chiafrön

Näringsinnehåll

Trots att chiafrön är mycket små har de ett imponerande högt näringsvärde. De innehåller mycket fibrer fleromättade fetter och proteiner. Bland annat innehåller de mer än åtta gånger så mycket Omega3 som lax. Det är dock värt att nämna att kroppen lättare tar upp Omega3 från lax och andra animaliska produkter.

Näringsinnehåll för 100 gram chiafrön:

  • 490 kcal
  • 42 gram kolhydrater (varav 37 gram kostfibrer)
  • 16 gram protein
  • 31 gram fett (varav 24 gram fleromättat, 3,3 gram mättat och 2,3 gram enkelomättat)

Utöver fibrer, protein och Omega3 kan chiafrön stoltsera med ett flertal mineraler, bland annat zink, magnesium, kalium, kalcium, mangan, fosfor, järn, samt vitamin A och C,

Hälsofördelar

Omega3 har påvisats motverka PMS och depressioner, vilket innebär att det inte bara är ett livmedel som är bra för din kropp, utan även för ditt mentala välmående. Det innehåller en mängd antioxidanter, som skyddar kroppens celler mot yttre påfrestningar, och håller därför kroppen friskare. De vattenlösliga kostfibrerna bidrar dessutom till goda tarmbakterier och jämnare blodsocker.
Chiafrön är en så kallad hydrofil, den suger åt sig upp till tolv gånger sin egen vikt i vatten, och när detta sker skapas en form av gelé runt fröet. Detta ger en hög grad av mättnadskänsla, men med ett relativt litet intag av faktisk mat, vilket kan underlätta viktnedgång.

Bra för vegetarianer och idrottare

Tack vare sina hydrofila egenskaper skapas en gelé då fröna blötläggs, och denna går att använda som ett substitut för ägg i bakning. Fröna innehåller också cirka fem gånger mer kalcium än mjölk gör, vilket tillsammans med dess Omega3-innehåll gör det till en utmärkt basvara i varje vegetarians hem.
Det är inte bara de gamla aztekkrigarna som märkt att chiafrön påverkar den fysiska prestationsförmågan, även dagens idrottare är flitiga användare av fröet. Dels innehåller fröna en bra balans av proteiner, fetter och kolhydrater som ger den energi som behövs vid fysisk aktivitet, den förhindrar även uttorkning på grund av sin förmåga att binda vatten.

Hur använder man chiafrön?

Precis som många andra av de så kallade superfröna har chiafrön många användningsområden. I sig själva är de inte särskilt märkvärdiga, de saknar nästan helt egen smak, och de är inte stora nog att ge någon texturupplevelse. Men de är mycket lätta att inkludera i annan mat, för att höja matens näringsinnehåll.

Här är några förslag på goda och nyttiga saker att göra med chiafrön:

  • Chiagröt
  • Tillsätt en matsked i en smoothie
  • Chiapudding
  • Istället för ströbröd när man gör köttbullar och liknande
  • I müsli
  • Baka matbröd med chiafrön i
  • Baka fröknäckebröd
  • i hemmagjorda granola bars

Dessa små frön har fantastiskt många användningsområden, och nätet svämmar över av goda recept!