Vad är Fett?

Fett är är ett energirikt näringsämne som finns i olika former – mättat fett som framförallt finns i animaliska produkter som smör och korv, och omättat fett som mest finns i vegetabiliska oljor, nötter och fisk. I fett finns flera så kallade essentiella fettsyror, alltså fettsyror som kroppen inte kan tillverka själv utan behöver intas via maten.
Nötter innehåller bra fetter

Varför behöver man fett?

Kroppen kan tillverka det mesta av fettet den behöver själv. Däremot kan den inte tillverka de livsviktiga fettsyrorna omega-3 och omega-6, som behövs för att bygga upp celler och reparera dem. Det krävs också fett för att kroppen ska kunna ta upp A-, D-, E- och K-vitamin, som alla är fettlösliga.

Hur mycket fett behöver man?

För vuxna kvinnor och män gäller cirka 70 respektive 90 gram fett per dag. Det motsvarar ungefär en tredjedel av det totala energiintaget under en dag. Eftersom det i första hand är essentiella fettsyror man vill åt genom att äta fett är det viktigt att fettet kommer från rätt livsmedel.

Vad ska man äta för att få i sig fett?

Fett finns i nästan all mat. Det mättade fettet i animaliska livsmedel som smör, grädde, korv och fett kött, är sånt kroppen kan tillverka själv. Därför är det bättre med omättat fett som finns i bland annat vegetabilisk matolja, fisk som lax och makrill, nötter och avokado.

Kan man få i sig för mycket fett?

Fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi per gram som kolhydrater och protein. Därför är det lätt att få i sig mer fett än man behöver. Det kan på sikt kan leda till övervikt och fetma då överskottet lagras i kroppens vävnader.

Vad är skillnaden mellan mättat och omättat fett?

Fettmolekyler kan liknas vid kedjor uppbyggda av kolatomer. Hos mättat fett sitter ett stort antal väteatomer bundna till kedjan som ett tjockt skal, vilket gör fettet stelt. Hos omättade fetter saknas ett eller flera par väteatomer och då böjs kedjan i ”vecket”, och fettet blir mjukare.

Är kolesterol farligt?

Kroppen kan själv tillverka kolesterol, som behövs för att producera manligt och kvinnligt könshormon och vitamin D. Ett överskott av det ”onda” kolesterolet kan göra att kroppens renhållningssceller samlar upp det och lagrar i cellväggarna. Det kan leda till åderförfettning. Överskott av det ”goda” kolesterolet går istället till levern och omvandlas till gallsyra.

Är det skadligt att äta för lite fett?

De flesta kan dra ner på fett i allmänhet utan problem, men det är inte bra att utesluta all sorts fett. För lite essentiella fettsyror som omega-3 och omega-6 kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar. Är man gravid riskerar man dessutom att fostret inte utvecklas som det ska.

Vad är transfett?

Transfett är omättat fett som härdats på industriell väg för att de ska bli fastare, få högre smältpunkt och längre hållbarhet. En liten mängd transfett bildas också hos djur som idisslar. Transfett höjer halterna av det ”onda” kolesterolet och sänker halterna av det ”goda” och man ska äta så lite transfett som möjligt.

Kan jag äta linfröolja istället för fisk?

Linfrö är rikt på omega-3, och äter man inte fisk kan linfröolja vara ett bra sätt att få i sig omega-3. Linfrön innehåller ämnen som kan bilda vätecyanid, men de är inte fettlösliga och inget tyder på att linfröolja innehåller dessa. Rapsolja är en annan vegetabilisk källa till omega-3.