Vad är kolhydrater?

Kolhydrater är den viktigaste källan till energi för oss, detta eftersom de används som energi till hjärnan och våra celler. Stärkelse, olika sockerarter och kostfiber har det gemensamma namnet kolhydrater. Det finns både hälsosamma kolhydrater och kolhydrater som vi skulle kunna klara oss utan så som socker.

Varför behöver man kolhydrater?

De mesta av kolhydraterna som vi får i oss via kosten, bryts ner till glukos. Glukos används som energi till cellerna. Det lagras som glykogen i levern och i musklerna och används som energireserv. Glukos används även som bränsle till hjärnan som behöver 100 gram om dagen.
ceralier innehåller kolhydrater

Hur mycket kolhydrater behöver man?

Det är lagom att upp till 60 procent av energin från maten kommer från kolhydrater. Om man äter 2000 kilokalorier om dagen innebär det 250 till 300 gram kolhydrater. Av dessa kolhydrater bör maximalt 50 gram komma från tillsatt socker.
Försöker man gå ner i vikt är ett lägre kaloriintag att rekommendera.

Vad ska man äta för att få i sig kolhydrater?

Det är viktigt att välja rätt kolhydrater. De främsta kolhydraterna man äter bör komma från fullkornsvarianter av bröd, pasta, fiberrik mat som grönsaker, frukt och baljväxter. Dessa har en skyddande effekt mot cancer, hjärt- kärlsjukdomar, diabetes typ2 och hjälper till att hålla en bra kroppsvikt.

Kan man få i sig för mycket kolhydrater?

Många skulle behöva äta mindre av det som innehåller mycket socker men lite näring så som godis, läsk och bakverk. Äter man mat med socker är det svårt att få i sig tillräckligt med näringsrik mat som ger tillräckligt med vitaminer och mineraler.

Vad är nyttiga och onyttiga kolhydrater?

Kolhydraterna vars form består av socker klarar man sig bra utan ur näringsperspektiv. Kolhydrater av fullkornsprodukter är däremot hälsosamma. Grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt och bär är nyttiga källor som bidrar med fibrer, vitaminer och mineralämnen.
Äter man för mycket av de onyttiga är det lättare att gå upp i vikt.

Vad händer om man äter för lite kolhydrater?

Om man inte själv valt en kost med begränsade kolhydrater så är det ovanligt att man får någon brist på detta. Om man inte får i sig kolhydrater eller en väldigt liten mängd så kan kroppen hamna i svälttillståndet ketos. Detta innebär att kroppen gör om fett till energi

Kolhydrater vid viktnedgång?

Många bantningsmetoder rekommenderar lite kolhydrater för att gå ner snabbt i vikt. Därför får man intrycket att kolhydrater gör en tjock. Det handlar egentligen om att man ska göra av med mer energi än den man äter. En lagom mängd kolhydrater och fibrer bidrar till viktnedgång och att hålla vikten på sikt.

Vad är snabba och långsamma kolhydrater?

Kolhydraterna tas upp olika snabbt av kroppen. De bästa kolhydraterna är de långsamma för de håller blodsockret på en jämn nivå och man känner mättnadskänsla längre. Snabba kolhydrater påverkar blodsockret snabbt och innehåller mycket socker. De snabba tar både slut snabbt och kommer ut i blodet snabbt. Snabba kolhydrater ger sötsug.

Vilka olika kolhydrater finns det?

Kolhydrater delas upp i grupperna sockerarter, stärkelse och kostfiber. I sockerarter finns de två undergrupperna monosackarider och disackarider. Stärkelse är den vanligaste i vår mat och finns i exempelvis potatis och bröd. Kostfiber är bra för magbalansen och gör att vi äter långsammare.
Monosackariderna är enkla sockerarter och disackariderna är sammansatta sockerarter.