Magnesium

Magnesium är ett livsviktigt mineral för alla levande organismer. Magnesium används i människokroppen för att producera protein till muskler och skelett, och hjälper muskler och nervsystem att fungera som de ska. Baljväxter och bladgrönsaker är ett par av de främsta källorna till magnesium, men man får även i sig en del magnesium via dricksvattnet.

Varför behöver man magnesium?

Hos växande barn och unga används magnesium bland annat för att bygga upp skelettet, och det behövs också för utvecklingen av nervsystemet. Hos äldre förhindrar magnesium att skelettet urlakas, genom dess medverkan i omsättningen av kalcium. Magnesium är också viktigt för immunförsvaret och för kroppens förmåga att ta upp näring ur födoämnen.

Hur mycket magnesium behöver man?

Kvinnor/flickor över 14 år behöver 280 milligram magnesium varje dag, liksom barn mellan 10 och 13. Män/pojkar över 14 år behöver 350 milligram. För barn gäller 80 milligram upp till 11 månaders ålder, 85 milligram upp till 2 år, 120 milligram upp till 5 år, och 200 milligram upp till 9 år.

Vad ska man äta för att få i sig magnesium?

Gröna bladgrönsaker och färska örter innehåller mycket magnesium eftersom mineralet ingår i klorofyllet som gör växter gröna. Även baljväxter och fullkornsprodukter är rika på magnesium, liksom animaliska livsmedel som kött, fisk och skaldjur. Dessutom innehåller dricksvatten en del magnesium – ju hårdare vatten, desto högre halter magnesium.

Kan man få i sig för mycket magnesium?

Om man äter en normal kost är det ingen risk att få i sig för mycket magnesium. Att få i sig för mycket magnesium genom kosttillskott kan dock ge diarré. Om man har någon hjärtsjukdom eller njurproblem bör man också vara försiktig med kosttillskott.

Hur vet man att man har magnesiumbrist?

Magnesiumbrist är väldigt ovanligt. Oftast drabbar det personer som har någon sjukdom eller som äter en väldigt begränsad kost. Magnesiumbrist kan försämra tillväxten och störa hjärtats funktioner, leda till benskörhet och muskelsvaghet, eller orsaka beteendestörningar och neurologiska besvär. I allvarliga fall kan magnesiumbrist ge muskelkramp.

Behöver den som tränar mycket ta extra magnesium?

När man tränar mycket svettas man ut en del mineraler, däribland magnesium. Det brukar dock inte vara i såna mängder att man behöver kompensera med extra magnesium. Om man genom träningen bygger upp muskelmassa är magnesium förstås viktigt, men det räcker i allmänhet med att äta rätt och tillräckligt.

Hjälper magnesium mot restless legs?

Restless legs kallas myrkrypningar på svenska, och innebär en svidande, brännande, domnande eller just krypande känsla i benen när man suttit stilla länge eller när man ligger i sängen. I vissa fall kan restless legs orsakas av brist på järn eller b-vitamin och då kan läkare ordinera tillskott med bland annat magnesium.

Vad ska jag tänka på om jag tar magnesium?

Magnesium, fosfor och kalcium behöver finnas i balanserade mängder i kroppen för att göra bäst nytta. Däremot hämmar kalcium kroppens förmåga att ta upp magnesium ur maten. Därför kan det vara klokt att undvika att ta magnesiumtillskott tillsammans med kalciumrika livsmedel som mjölkprodukter, nötter och kål.

Hjälper magnesium vid stress och depression?

Det har påvisats samband mellan låga magnesiumnivåer och långvarig psykisk stress (som vid utmattning och depression), och det kan vara så att stress gör det svårare för kroppen att ta upp magnesium. Därför är det viktigt att få i sig tillräckligt med magnesium även under stress, för immunförsvarets och nervsystemets skull.