Selen

Selen är ett spårämne som behövs för att skydda kroppens celler mot oxidation. Detta grundämne är också viktigt för immunförsvaret. Man får i sig selen genom de flesta matvaror, men de främsta källorna är fisk, mjölk och ägg. Selenbrist är ovanlig, även om man i Sverige generellt har lägre selenhalter än folk i andra länder.
Selen

Varför behöver man selen?

Selen finns i flera av kroppens enzymer som har antioxiderande funktion. Det innebär att enzymerna förhindrar att syret i kroppen förbrukas i andra processer än cellernas egna. Selen samverkar också med e-vitamin, som bland annat hindrar fettsyror i cellernas membran från att brytas ner. Dessutom hjälper selen till att stimulera immunförsvaret.

Hur mycket selen behöver man?

Kvinnor från 14 år behöver 50 mikrogram per dag, medan gravida/ammande behöver 60 mikrogram, liksom män från 14 år.
Barn behöver 15 mikrogram mellan 6-11 månaders ålder, 20 mikrogram upp till 23 månader, 25 mikrogram upp till 5 år, 30 mikrogram upp till 9 år och 40 mikrogram upp till 13 år.

Vad ska man äta för att få i sig selen?

De bästa källorna för selenintag är fisk, inälvsmat (till exempel hjärta, lever, njure), mjölk, ost och ägg. Annars innehåller nästan all mat selen. Det man ska tänka på är att grönsaker odlade i Sverige har lägre selenhalter jämfört med grönsaker odlade utomlands, eftersom svenska jordar är selenfattiga.

Kan man få i sig för mycket selen?

Ja, det kan man. Selen är ett spårämne som är livsviktigt i små mängder men giftigt i alltför höga doser. Ett för stort intag kan påverka mag- och tarmkanalen negativt, och hår och naglar växer sämre. Därför ska man inte äta mer än 300 mikrogram selen per dag.

Vad händer vid selenbrist?

Det är inte så vanligt med selenbrist, men i allvarliga fall kan det orsaka hjärtmuskelförändringar. Det finns också vissa studier som tyder på att selenbrist kan ha koppling till ökad risk för somliga cancerformer, men än så länge har det inte gjorts tillräckligt med studier för att kunna bevisa det.

Varför ska man ta mer selen nu än tidigare?

Det har kommit nya metoder för att mäta selenstatusen i kroppen. I senare mätningar har man sett att det krävs ett ännu mer selen än man tidigare trott för att få en bra selenstatus. Därför har man också höjt det rekommenderade dagliga intaget.

Vad ska jag tänka på som vegetarian/vegan?

Om man inte äter animaliska produkter är det viktigt att få i sig selen genom andra livsmedel. Råris, solrosfrön och baljväxter är bra vegetariska alternativ, liksom mandlar och hirs. Pasta är också en bra källa, men då bör man välja importerad pasta eftersom svenskt spannmål innehåller mindre selen.

Borde svenskar ta högre dos selen?

Människor i Sverige har visserligen lägre halter selen i kroppen än människor i andra länder, men vuxna får ändå i sig omkring 40-50 mikrogram selen per dag – nästan den rekommenderade dosen alltså. Kroppen är dessutom väldigt bra på att ta upp selen, så man behöver inte öka dosen ”för säkerhets skull”.

Kan selen vara bra på fler sätt?

Selen har flera uppgifter i kroppen, bland annat i cellernas ämnesomsättning. Det fyller en viktig funktion i processer som reglerar blodtrycket, och i arbetet med att rena kroppen från giftiga ämnen som kadmium och kvicksilver. Selen kan också bidra till att bibehålla muskelstyrkan hos äldre, samt att förebygga hjärt-kärlsjukdomar.