Vad är C-vitamin?

C-vitamin heter även askorbinsyra är enormt viktigt för att våra kroppar skall fungera normalt. Man hittar framförallt ämnet i frukt och grönt, och det hjälper oss att reparera och återbilda ben och vävnader, ha ett bra immunförsvar och få järn att tas upp lättare. Det är också en antioxidant.

Var hittar man C-vitamin?

Nästan alla frukter och grönsaker innehåller C-vitamin, men det finns även i lever. Bland de bästa frukterna är citrusfrukter som apelsiner och grapefrukt, men också kiwi, ananas och bär som tomater, hallon och jordgubbar. Grönsaker med mycket C-vitamin är bland annat paprika, broccoli, spenat, potatis och brysselkål.
Citrusfrukt är rikt på c vitamin

Hur mycket behöver man om dagen?

Det rekommenderade dagsbehovet för C-vitamin ligger på 75mg för vuxna och uppemot 100mg för ammande kvinnor. Spädbarn behöver 20-25mg om dagen medan behovet fördubblas efter tio års ålder. Enligt vissa forskare borde gränsen höjas ganska rejält, då studier visar att den optimala dosen kan ligga så högt som 200mg.

Vad händer om man överdoserar?

Eftersom C-vitamin är vattenlösligt brukar eventuella överdoseringar inte ge farliga symtom utan överskottet åker ut med urinet. Bland de vanligaste biverkningarna är magont, illamående och förstoppning och om man tar vitaminet som läkemedel bör man undvika att ta det på fastande mage. En allvarligare biverkning av överdosering kan vara förhöjda järnhalter.

Symptom på C-vitaminbrist

Eftersom C-vitamin har att göra med cellernas uppbyggnad har vitaminbrist allvarliga konsekvenser som dåligt utvecklade skelett, försämrad kvalitet på hud, hår och naglar liksom svårigheter för sår att läka. En lättare brist brukar ge symptom som irritation och allmän trötthet men också en tendens till blåmärken och nedsatt immunförsvar.

Andra källor än mat

Om man av någon anledning inte får i sig tillräckligt med C-vitamin via kosten kan man ta tillskott i form av piller, brustabletter eller till och med injektioner. Konsultera alltid en läkare innan du börjar då symptomen kan bero på andra faktorer och därför måste uteslutas först.

Vem behöver mer C-vitamin?

En gravid kvinna behöver ungefär 10mg extra C-vitamin om dagen, vilket innebär en dagsdos på 85mg. Om hon väljer att amma ökar behovet till 100mg om dagen. Personer som röker eller lider av vissa sjukdomar som cancer kan behöva extra mycket, liksom människor som har problem med matsmältningen.

Hur ser en dagsdos ut?

För att få i sig det rekommenderade dagsbehovet av C-vitamin brukar det räcka för de flesta människor att ha frukt och grönt som en del av den dagliga kosten. Till exempel en grapefrukt till frukosten, en sallad och några potatisar till lunch och middag liksom ett par frukter räcker gott och väl.

Historien om C-vitamin

År 1912 upptäckte man för första gången C-vitaminet och från 30-talet började man producera det som ett kosttillskott och läkemedel. Då sjömän ofta drabbades av den hemska sjukdomen skörbjugg, som orsakas av C-vitaminbrist, experimenterade man redan på 1400-talet med olika kurer, och man upptäckte att citrusfrukter hjälpte, även om man inte förstod varför.

Hjälper C-vitamin mot förkylningar?

Man har längre trott att det finns ett samband mellan C-vitamin och förkylningar och många intar extra mängder vid första symptomen. Än så länge finns det inget belägg för detta, men det finns eventuellt grund för att C-vitamin genom att stärka immunförsvaret gör att sjukdomstiden förkortas.