Vad är D-vitamin?

D-vitamin är ett unikt ämne i det att människan inte bara får i sig det via föda utan även från solljus. Eftersom nordliga länder har extremt lite ljus under vinterhalvåret är det därför ganska vanligt att invånarna drabbas av brist på just detta vitamin, varför det kan vara nödvändigt att ta kosttillskott.

Varför behöver man D-vitamin?

Våra skelett och tänder består till stor del av kalk och det är just D-vitaminet som ser till att vi har en bra balans så att benen blir starka och välutvecklade. På liknande sätt påverkar vitaminet också vårt immunförsvar och ser till att det hålls på en normal nivå.

Hur mycket behöver man?

Den rekommenderade dagliga dosen kan variera ganska rejält beroende på var i världen man bor och vilken årstid det är. I Sverige ligger den på 10-20 mikrogram för vuxna under sommaren/vintern och 20 för äldre personer. Veganer och personer som unviker solljus kan behöva ta tillskott.
Vitamin D

D-vitamin från kost

Det finns även D-vitamin i viss kost, framförallt fet fisk som makrill, lax och sill liksom fiskleverolja och olika produkter framställda från sjögräs. Man kan också hitta vitaminet i champinjoner och portobellosvamp. Mjölk, ägg och kött kan innehålla D-vitamin om djuren fått i sig tillräckligt och flingor, proteinbars och margarin är ofta berikade.

Vad händer vid överdosering?

Man kan aldrig få för mycket D-vitamin från solljuset då kroppen själv stänger av produktionen när den fått tillräckligt. Tar man för höga halter via kosttillskott kan man få symptom som överdriven törst och urinering, och går man för länge med ett överskott kan det skada inre organ.

Hur får man i sig D-vitamin från ljus?

När solen står i 45 graders vinkel till jorden får människor i sig det nödvändiga D-vitaminet från UVB-strålarna. Genom en så kallad fotokemisk process kan de djupaste lagren av vår hud producera tillräckliga mängder som sedan ligger på lager i kroppen och långsamt utsöndras i systemet.

Spelar hudfärg och solskydd någon roll?

Människor som är mörkhyade behöver mer UVB-exponering än ljushyade, liksom personer klädda i heltäckande plagg. Även solskydd förhindrar intaget av de nödvändiga strålarna och har man ett skydd på över 7 kan det blockera ljuset helt. Då fönster blockerar UVB-strålar ger det ingen effekt att sitta i ett fönster.

Hur märker man brist?

D-vitaminbrist kan leda till allvarliga konsekvenser för framförallt skelettet och barn som växer upp med brist kan få rakit, en sjukdom som ger missformade ben. Även vuxnas skelett påverkas allvarligt, bland annat genom en uppmjukning av benen som till exempel gör att ryggen böjs med åldern och att man lätt bryter sig.

När upptäcktes D-vitaminet?

Det var en brittisk läkare som upptäckte vitaminet i fiskleverolja år 1923, och han döpte det till alfabetets fjärde bokstav då det var det fjärde vitaminet som upptäcks. Det skulle dock dröja några år tills man insåg sambandet mellan solljus och D-vitamin, och man gav länge fiskleverolja till barn för att skydda dem.

Ytterligare fördelar med D-vitamin

Förutom de kända fördelarna, som starka skelett och tänder, så har människor med en bra nivå även ett bättre och jämnare immunförsvar. D-vitamin ger också ett skydd mot depression och ångest och demenssjukdomar som Alzheimers och det är vanligt att läkare föreskriver ljusterapi åt äldre och nedstämda personer.