Rödbetsjuice

Rödbetsjuice är en mycket nyttig och näringsrik dryck. Denna populära hälsodryck passar särskilt bra för personer som tränar ofta och mycket. Rödbetor är mycket hälsosamma eftersom de är fulla av antioxidanter, vitamin C, magnesium, nitrater och mycket mer. Dessa näringsämnen har många positiva hälsoeffekter som gör att kroppen mår bra.
Rödbetsjuice sägs bland annat sänka blodtrycket, öka uthålligheten, motverka förkylningar, öka syreupptagningen och vara bra för magen. Dessutom är det ett bra sätt för att få i sig en del av den rekommenderade dagliga dosen av grönsaker. Det passar personer i alla åldrar att dricka rödbetsjuice dagligen så länge det handlar om rimliga mängder.
Rödbetsjuice

Är rödbetsjuice nyttigt?

Rödbetsjuice är otroligt nyttigt och kallas därför ibland för superdryck. Rödbetor och andra sorters betor är näringsrik mat som är full av antioxidanter och näringsämnen. Rödbetan är rik på vitamin C, vitamin A, kalcium och mycket mer. Antioxidanterna är bra för immunförsvaret och motverkar förkylningar. Rödbetan innehåller inga fetter.
Rödbetsjuice innehåller även nitrat som omvandlas till nitrit. Nitrit är bra för magen eftersom det stärker magsäcken och motverkar magsår. När man kokar rödbetor försvinner dess nitrater, men om rödbetorna istället pressas till juice så bevaras de. Rödbetsjuice ökar öven prestationsförmågan, uthålligheten och syreupptagningen i hjärnan. Denna dryck sänker även blodtrycket.

Rödbetsjuice vid träning

Rödbetsjuicen har blivit väldigt populär bland personer som tränar mycket. Den är särskilt effektiv vid uthållighetsträning som löpning, simning och cykling. I dessa sporter är syreupptagningen otroligt viktig för att prestera väl. Rödbetans nitrat omvandlas till kvävemonoxid i kroppen vilket bidrar till att blodkärlen vidgas. Detta ökar kroppens syreupptagningsförmåga.
När man motionerar ökas kroppens syresättning. Rödbetsjuicen bidrar till bättre syreupptagning vilket ökar uthålligheten. Detta ledar till bättre träningsresultat eftersom man orkar träna längre och hårdare. Nitrat finns även i annan mat, men just rödbetor är fullspäckade med nitrat. Det är anledningen till att rödbetsjuice blivit så populärt bland löpare och andra idrottare.

Dosering och bieffekter

För att rödbetsjuicen ska ha önskad hälsoeffekt bör man dricka åtminstone 1 dl om dagen. Om man tränar mycket kan man dricka cirka 2-4 dl per dag. Det går att dricka juicen när som helst på dagen, men man bör undvika att dricka den på tom mage.
Vid träning rekommenderas det att man dricker juicen cirka 2-3 timmar innan träningstillfället. Vid tävling eller uthållighetslopp kan man öka den dagliga doseringen veckan före för att öka prestationsförmågan på tävlingsdagen. Man bör dock inte dricka mer än 5 dl juice per dag.
Det anses inte finnas några risker med att regelbundet dricka rödbetsjuice.

Gör egen rödbetsjuice

Det går att köpa färdig rödbetsjuice i många livsmedelsbutiker och hälsobutiker. Det går även att göra sin egna juice. Det enda som krävs är en råsaftcentrifug och rödbetor. För två glas juice behöver man cirka 300 gram rödbetor. Man börjar med att skalar betorna och skära dem i bitar.
Sen mixar man rödbetorna i råsaftcentrifugen tills de blir till juice. Därefter rör man om och sedan är juicen färdig att drickas. Om man inte gillar smaken av rödbeta kan man blanda i riven ingefära, äpple eller apelsin. Det går bra att förvara rödbetsjuicen i kylen i ett par dagar.