Kosthållning & Dieter

Kosthållning och diet är inte riktigt samma sak. En kosthållning kan vara bra eller dålig. Det handlar i mångt och mycket om att man äter sådant som är bra, eller sådant som är dåligt för kroppen. Kosthållningen behöver inte ha ett speciellt syfte, vilket en diet har.
En diet har ofta som syfte viktminskning. Men den kan också ha som syfte att kroppen ska orka mer eller att den ska bygga mer muskler. Dieter är ofta bra för hälsan och i marknadsföring kan man se att de marknadsförs som att vara det som löser människans olika problem med vikt, humör och hälsa.

Kan man banta med en diet?

Det finns flera olika varianter av bantningsdieter. Det handlar ofta om att man ska utesluta en eller annan sak ur sin kost, och det ska göra att man sedan går ner i vikt. Vad man ska utesluta kan variera. Ibland är det fett, ibland kolhydrater.
Om man vill gå ner i vikt med en diet är det viktigt att man tänker på att man använder en diet som man kan tänka sig att leva med under en stor del av livet. Några dieter kan ge effekt olika snabbt men i det långa loppet ger de relativt lika resultat.

Vad är en bra kosthållning?

Vad som är en bra kosthållning beror i mångt och mycket på vem man är och vad man gör. Det som är en bra kosthållning för en person är inte alls lika lämplig för en annan. Ett barns kosthållning är till exempel inte så bra för en vuxen.
Kosthållning

Om man tränar mycket eller arbetar hårt behövs ofta en helt annan kosthållning än om man har ett stillsamt kontorsarbete. En bra kosthållning är när man äter varierat och får i sig det man behöver för att hålla vikten och för att må bra. Alla de vitaminer och mineraler kroppen behöver måste finnas med i kosten.

Kost med lågt innehåll av kolhydrater

Om man vill äta en kost som har ett lågt innehåll av kolhydrater behöver man undvika alla rätter som innehåller dem. Pasta, potatis, vitt bröd, flingor och gröt är sådant man inte ska äta alls eller i väldigt liten mängd för att kostplanen ska hållas.
Man får däremot äta helt fritt av livsmedel som kött, matfett, korv, ägg, grädde och ägg. Ofta är dieten som allra striktast i början och efter ett par månader kan man sedan äta lite kolhydrater då och då. De här dieterna ger ofta snabba resultat och är enkla att hålla reda på.

Fasta eller halvfasta

En variant av halvfasta betyder att man äter mycket lite under en eller ett par dagar i veckan. Dagarna ska inte ligga precis efter varandra. Man har gjort ett par försök på djur och de visar överlag på ett par olika positiva hälsoeffekter av att fasta periodiskt.
Om man väljer att fasta periodiskt kan det vara lite enklare än att fasta helt. Man vet nämligen att det bara är tillfälligt man äter lite mindre. Något många dock kan märka är att de inte mår så bra under de dagar de fastar. Huvudvärk, trötthet och att känna sig begränsad är vanligt.