DASH diet

Det blir allt mer populärt bland människor att testa på DASH dieten. Dieten går ut på att man minskar risken för att få hjärt- och kärlsjukdomar och sänker blodtrycket. Alla dessa förändringar får man då till enbart genom att förändra sin kost och äta magra mejeriprodukter, frukt och olika typer av fullkornsprodukter och livsmedel.

Hur äter man under DASH diet?

Under en DASH diet ska man äta mycket fullkorn, grönsaker, frukt och mejeriprodukter, men mejeriprodukterna måste vara magra och lätta alternativ. Man bör undvika rött kött, socker och alldeles för mycket salt, eftersom detta kan skapa en motsatt effekt av det man försöker uppnå med kostförändringen.
DASH diet

Vilka fördelar har DASH diet?

Fördelarna att använda sig av DASH dieten är verkligen många. Du kan genom att förändra din kost få ner ditt höga blodtyck och hamna på en normal nivå. DASH dieten har även visat mycket goda resultat på den som har hjärt- och kärlsjukdomar av olika slag.

Vilka nackdelar har DASH diet?

Vill du se skillnad på vågen så kan du inte följa DASH dieten till punkt och pricka. Många träningscoacher menar nämligen att den innehåller alldeles för lite protein och ingen uppmuntran till motion. Om dieten ska följas strikt ä även kaloriintaget en aning högt för att man ska gå ner i vikt.

Finns det några kända komplement som är viktiga att få i sig när DASH dieten följs”?

DASH dieten innehåller mycket mejeriprodukter, men få proteinkällor. Om du tränar hårt och mycket kan det därför vara nödvändigt att lägga till mer protein i kosten. Utöver detta är DASH en mycket hälsosam diet med bra livsmedel.

Kan DASH dieten vara farlig?

Det finns ingenting som tyder på att hälsosam mat eller en bättre kosthållning kan vara farligt för kroppen. Du ska naturligtvis inte inta livsmedel som du har födoämnesallergi emot, bara för att de står med i dieten. En hälsosam kost bidrar bara till fördelar för kroppen.

Kan man äta DASH under graviditeten?

Om du lider av högt blodtryck under din graviditet är DASH dieten ett utmärkt alternativ. Dieten är nämligen framtagen för att just sänka blodtrycket och göra så att det hamnar på en normal nivå igen. DASH är ingen kalorisnål diet, vilket gör att den lämpar sig även för gravida.

Kan DASH dieten användas av både gamla och unga?

Ja, både gamla och unga människor kan anamma DASH dieten och börja sin resa mot ett mer hälsosamt liv. Högt blodtryck kan alla människor lida av, men hjärt- och kärlsjukdomar är vanligast hos äldre. Dieten är inte byggd på några svältningsmetoder och är därför ett utmärkt alternativ.

Får man inte äta socker alls?

Under DASH dieten får du som max inta en väldigt liten mängd socker. Om man ska följa dieten till punkt och pricka får du som mest inta en tesked med socker, en tesked med marmelad eller en tesked med t.ex. sylt som innehåller otroligt höga mängder socker.

Hur länge kan man gå på dieten?

Det finns ingen tidsgräns som du behöver ta hänsyn till när du använder dig av DASH dieten. DASH dieten går ut på att byta ut ohälsosamma livsmedel mot nyttiga, för att minska risken för sjukdomar eller högt blodtryck. En sund och välbalanserad diet som DASH behöver man aldrig sluta med.