Vad innebär Periodisk fasta?

Periodisk fasta innebär att du inte äter mat under en begränsad tidsperiod. Dock är det viktigt att du dricker vatten. Annars riskerar du vätskebrist och det är absolut inte ett önskvärt tillstånd under en periodisk fasta. Under en periodisk fasta kommer kroppen att gå in i ett kortare tillstånd av svält.

Periodisk fasta – är inte en diet

Om du tror att periodiskt fasta är en ny diet, där fokus ligger på att hålla reda på en kosthållning gällande vad du äter – ska du äta en grönsallad eller en hamburgare till lunch? Vad du äter emellan den periodiska fastan är sekundärt. Det primära är att inte äta alls.
Grön Juice

Förbränna energireserver – genom periodvis fasta

Periodisk fasta innebär att kroppen går in i ett tillstånd där den börjar förbränna energireserver, vilket består av kroppsfett. Människans kropp lagrar alltid överskott av föda som energi i kroppsfettet. Slutar du äta under en period kommer kroppen att börja ta energireserverna, det vill säga från dina fettdepåer – därmed sker en viktminskning.

Periodisk fasta – nackdelar?

En nackdel, personen kan drabbas av är ätstörningar genom att fasteperioderna blir för långa och intensiva. En annan risk kan vara att personen efter avslutad fasteperiod går in i ett tillstånd av matfrosseri på grund av att hungerkänslorna tar över. Kontrollerade perioder av periodisk fasta innebär i regel inga risker.

Inga kalorier men drick vätska!

Under fastan gäller endast grundregeln att inga kalorier överhuvudtaget får intas, varken i flytande eller fast form. Vatten, kaffe och te, där de sistnämnda inte får drickas med varken mjölk eller socker, går bra att dricka under fasteperioden. Det är viktigt att kroppen får vätska under fasteperioden.
Citronvatten

Periodisk fasta och viktminskning

Förhållandet mellan kaloriintag, kroppsvikt och förbränning är alltid en fråga för personer som önskar gå ner i vikt. Periodisk fasta kan vara ett sätt att relativt snabbt få en viktminskning, dock kommer den inte att vara beständig om personen i fråga inte håller en någorlunda sund kosthållning mellan fasteperioderna.

Långa eller korta perioder av fasta?

Perioderna av fasta kan vara kortare eller längre tidsperioder mellan måltiderna. I regel brukar tidsperioden mellan intag av mat ligga mellan 14-48 timmar. Den enklaste formen av fasta är att hoppa över en måltid, exempelvis middagen. Se till att det går minst 14 timmar mellan matintagen.

Behåller man vikten?

Ja, i regel kan man behålla vikten av att ha periodisk fasta. Dock blir det alltid svårt att behålla vikten om personen i fråga inte har en god kosthållning och livsstil i övrigt. Rekommendationen vid periodisk fasta är att även överse kosthållningen och livsstilen i övrigt, för att behålla vikten.

Finns det några risker?

Periodisk fasta innebär inte några risker för fullt friska personer – oavsett ålder eller kön. Snarare är det vetenskaplig bevisat att perioder av fasta ger kroppens celler tid för återhämtning och vila. Personer som tidigare haft ätstörningar, bulimi eller anorexi bör dock vara försiktiga med periodiska fasteperioder med tanke på återfall i sjukdomstillstånden.

Vad bör man tänka på?

Viktigast är att dricka normala mängder vätska under fasteperioden. Överdriv dock inte intaget av vätska på grund av hungerkänslorna. Planera perioderna av periodisk fasta och se till att kosthållningen inte påverkar restan av din livssituation på ett negativt sätt. Lägg upp ett schema som fungerar rent praktisk med övriga livssituationen.