Vad är Medelhavskost

Precis som namnet antyder så innebär Medelhavskost den mat och dryck som folk runt Medelhavet, särskilt i södra Europa, har konsumerat i alla tider. Upprepade studier har visat att denna kosthållning är en av de hälsosammaste i världen och det är inte för inte som greker är ett av de mest långlivade folken.

Hur äter man?

Tack vare bördig jord och ett fantastiskt klimat har man ständig tillgång till färska grönsaker och frukter, plockade direkt från marken och träden, olivolja, örter och kryddor liksom massor av olika baljväxter som linser och bönor. Traditionellt äter man inte mycket kött, och vitt kött föredras framför rött.
Medelhavskost

Vilka är fördelarna?

Man har länge konstaterat att människor runt Medelhavet åtnjuter bättre hälsa. Kvinnor drabbas inte lika ofta av bröst- och livmodercancer liksom benskörhet, män har lägre tendenser till högt kolesterol och i allmänhet påträffas färre fall av diabetes, demens och allergier. Dessutom är maten bra för att hålla en sund vikt.

Finns det några nackdelar?

Det finns egentligen ingenting ohälsosamt med Medelhavskosten då den innehåller så oerhört många nyttiga ingredienser. Den enda nackdelen kan vara att den tar längre tid att förbereda då man aldrig använder färdiga fabrikat – inte ens krossade tomater accepteras i det traditionella Medelhavsköket utan tomaten skall krossas för hand!

Finns det några brister?

Om man äter en genuin Medelhavskost så behöver man inte oroa sig för några som helst brister. Vitaminer, fibrer och mineraler fullkomligen öser in via all frukt och grönt, proteinet kommer från baljväxter och nötter, nyttiga fetter från olivolja och fisk och kolhydrater från det färskbakade brödet och pastan.

Finns det riskgrupper som bör undvika Medelhavskosten?

Oavsett om man är nyligen hjärtopererad, gravid eller har neurologiska problem så finns det bara fördelar med att äta Medelhavskost. Den enda grupp som bör vara lite försiktig är diabetiker som inte ska äta så mycket frukt, men annars är detta en endast hälsosam kost.

Hur kombinerar man maten?

Runt Medelhavet tycker man mycket om att äta i sällskap med andra, och det är vanligt att rätterna ställs mitt på bordet så att alla får tillgång till dem. Detta ger en smakrik och varierad upplevelse och den sociala aspekten har en positiv effekt för ung som gammal.

Vad bör man alltid ha hemma?

I det traditionella Medelhavsköket hittar man alltid olivolja och den används till precis allt: matlagning, bakning, för olika kurer och till hud och hår. En vitlöksgirland hänger garanterat på väggen, och man har alltid ett urval av kryddor och örter som oregano, timjan, basilika och mynta.

Hur länge har man ätit så här?

Arkeologiska lämningar visar att Medelhavsmänniskan har haft ungefär samma kostvanor i tusentals år, förutom tomaten som introducerades efter Amerikas upptäckt. Grekerna har alltid älskat sina linser och fetaost, Romarna var besatta av fisksås och kryddor och honung var det naturliga sötningsmedlet i både mat och dryck.

Olja, ost och bröd - varför blir man inte tjock?

Hemligheten bakom den viktnedgång som många upplever med Medelhavskosten är att varje måltid innehåller stora kvantiteter grönsaker, bra fetter och proteiner liksom relativt lite animaliska produkter. En vällagad rätt med härlig smak och mycket grönt ger en längre mättnadskänsla och lägre blodsocker, vilket minskar tendensen att småäta.