Vad är Vitamin B12?

Kobalamin, eller vitamin B12 är ett livsviktigt ämne som hjälper våra celler att fungera normalt; framförallt för att benmärgen skall kunna producera röda blodkroppar men också för hela vårt neurologiska system. Ämnet kommer enbart från animaliska produkter, därför är det mycket viktigt att ta supplement om man är vegan.

Varför behöver man B12

När våra celler får näring från det vi äter kan de omvandla denna energi och bland annat bygga värdefulla proteiner, vävnader och blodkroppar. Vitamin B12 är väsentlig för denna metabolism för att våra nerver och vårt blod skall vara i gott skick, och det är därför vi behöver animalisk kost eller tillskott.

Hur mycket B12 behöver man?

Dagsbehovet av vitamin B12 ökar med åldern: små barn behöver ungefär 0,6 mikrogram om dagen, tonåringar och vuxna 2 mikrogram, och ammande kvinnor 2,6 mikrogram. För att få i sig den mängden kan man äta en helt normal kost som inkluderar fisk- och köttprodukter men är man vegan blir det knepigare.
Vitamin b12

Vad skall man äta?

B12 finns i framförallt kött och fisk, men också i mindre utsträckning i andra animaliska produkter som ägg, ost och mjölk. Äter man ett par ägg till frukost och tonfisk till lunch eller middag har man fått i sig den dagliga dosen. Flingor, havremjölk och proteinbars innehåller ofta tillskott.

Kan man få för mycket?

Är man frisk och äter normalt behöver man aldrig oroa sig för att få i sig för mycket B12 och det är bättre att få för mycket än för lite. Om man tar kosttillskott och konsumerar ett överskott av vitaminet lagras det delvis i levern men resten åker ut med urinen.

Symptom på B12 brist

Att inte få i sig tillräckligt med B12 kan ha mycket allvarliga konsekvenser och de första symptomen kan vara huvudvärk och yrsel, en känsla av trötthet och brist på energi liksom blek hud. Man kan också uppleva en mental nedgång, till exempel minnesförlust och depression och i extrema fall psykos.

Vad händer vid allvarlig brist?

En av de vanligaste och allvarligaste konsekvenserna av B12-brist är att man får anemi, det vill säga blodbrist. Stickningar och domningar i armarna, andfåddhet, tungsveda och hjärtklappningar är några av biverkningarna och får man inte behandling kan man få permanenta skador på hjärtat och nervsystemet.

Vilka är riskgrupperna?

Av naturliga skäl är det framförallt veganer som löper högst risk att få B12 brist men även vegetarianer och människor som äter ytterst lite kött och fisk. Har man nedsatt förmåga att ta upp vitaminet, på grund av till exempel ålder eller matsmältningsbesvär, bör man vara extra försiktig.

Hur kan veganer få i sig B12?

Som vegan eller vegetarian gäller det att hitta källor till B12 för att man skall undvika svåra hälsoproblem, och man bör därför alltid ta kosttillskott liksom handla hem vegetariska mjölkprodukter som har tillsatt extra mycket av vitaminet, till exempel soja-, ris och havremjölk.

Det fiffiga med B12

Många människor väljer ofta att äta vegetarisk mat även om de inte är vegetarianer och löper därmed risk att drabbas av B12 brist. Vitaminet lagras dock i levern, så äter man berikad mat och animaliska rätter några gånger i veckan så drar man fortfarande nytta av överskottet som sparats.