Vad är zink?

Zink är ett viktigt mineralämne som finns i hundratals olika enzymer och spelar en stor roll i många av kroppens processer. Mineralämnet finns i alla kroppens celler, men förekommer i extra hög koncentration i till exempel ögon, hår, hud, naglar, lever, sköldkörtel och hjärna. Zink är värmetåligt och försvinner inte vid upphettning av mat.

Varför behöver man zink?

Zink är nödvändigt för immunförsvaret och spelar en betydande roll i metabolismen av exempelvis kolhydrater, proteiner och fetter. Nästan alla ämnesomsättningsprocesser är beroende av zink och mineralämnet behövs också vid hormonproduktion i bukspottskörteln, sköldkörteln, hypofysen och könsorganen. Zink är även till hjälp vid kroppens upptagningsförmåga av järn.

Hur mycket behöver man av zink?

Det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av zink är 9 mg för män och 7 mg för kvinnor. Gravida, ammande och tonåringar rekommenderas ett högre intag på 8-12 mg. Mindre barn rekommenderas ett lägre intag på 5-8 mg. En frisk person med varierade kostvanor bör få i sig rätt mängd via maten.

Vad ska man äta för att få i sig zink?

De främsta källorna till zink är animaliska livsmedel som kött, fisk, fågel och mjölkprodukter. Zink finns också i växtbaserade livsmedel som baljväxter, nötter, pumpakärnor, fullkornsprodukter och en del rotfrukter som rödbetor och morötter. Vegetarianer kan behöva ta zink som kosttillskott.
Mat rik på Zink

Kan man få i sig för mycket av zink?

Det är möjligt att få i sig för mycket zink. Den övre gränsen för dagligt intag av zink är 25 mg (fastställt av Europeiska Livsmedelssäkerhetsmyndigheten Efsa). Symptom på för högt zinkintag är kräkningar, diarré och buksmärtor. För högt zinkvärde kan påverka kroppens upptagning av järn och koppar.

Kan man få i sig för lite zink?

Det är möjligt att få i sig för lite zink. Personer med alltför ensidig kost där zinkkällorna är för få befinner sig i riskområdet för zinkbrist. Även människor med glutenintolerans eller tarmsjukdomar riskerar att drabbas av zinkbrist på grund av låg upptagningsförmåga i tarmen.

Vilka symptom ger zinkbrist?

Brist på zink ger symptom som sänkt immunförsvar, långsam läkning av sår, håravfall, depression, irritation, apati och inlärningssvårigheter. Hudbesvär som eksem, psoriasis och mjäll är också vanliga symptom på för litet zinkintag. Hos barn hämmas tillväxten och gravida som lider av zinkbrist riskerar att föda barn med låg födelsevikt.

Hur vanligt är zinkbrist?

I Sverige är det relativt ovanligt med zinkbrist. Generellt äter vi en varierad kost med mycket animaliska proteiner. De flesta som drabbas av zinkbrist har glutenintolerans eller en tarmsjukdom som gör att upptagningen av zink försvåras. Gravida och personer med kopparspiral kan också uppleva sänkta zinkvärden och bör ta kosttillskott.

Hur kan jag själv påverka intag av zink?

Genom att äta en varierad kost får de flesta i sig tillräckligt med zink. Personer som av en eller annan anledning befinner sig i riskzonen för att få i sig för lite av mineralämnet rekommenderas att ta extra zink i form av kosttillskott.

Kan man testa zinkvärdet?

Det är möjligt att kontrollera zinkvärdet genom blodprov. I vissa hälsokostbutiker finns också ett smaktest som man kan köpa. Testet går till på så sätt att man håller en vätska i munnen under en kort stund och utvärderar smaken. Om det smakar järn har man tillräckligt med zink i kroppen.