Näringsämnen

Att äta rätt och leva på rätt sätt är inte alltid lätt, men med ett par enkla steg kan du äta lite av varje och verkligen få en förändring i ditt liv. Oavsett vad du äter är det viktigt att du får i dig rätt näringsämnen och rätt kvantitet av dem.
Att äta olika typer av näringsämnen är viktigt och ibland kan det vara svårt att veta vilka man bör satsa på och vilka man bör undvika. Enligt livsmedelsverket är några av de viktigaste proteiner, kolhydrater, fett, fibrer, natrium, vitaminer och mineraler. Fettet delas dessutom in i mättade, enkelomättade och fleromättade fettsyror.
Näringsämnen

Snabba kolhydrater

Kolhydrater är viktiga för vår kropp och kan delas in i kostfiber, stärkelse och sockerarter. Det har visats på senaste tid att det är viktigt att välja rätt sorts kolhydrater. De sockerarter som återfinns i kolhydraterna är dåliga för kroppen och mindre läsk, godis, glass etc. är ett bättre sätt att gå till väga.
Socker leder dessutom till problem med tänderna. Om man äter mycket mat som innehåller socker ökar risken för karies och att man får hål i tänderna. Dessutom innehåller mat med stor sockerhalt inte tillräckligt med vitaminer och mineraler och för mycket energi gör att man lätt går upp i vikt.

Långsamma kolhydrater

De kolhydrater som kommer från pasta, flingor och mat som är rik på fibrer såsom frukt, baljväxter etc. är dock bra för oss och har en viss skyddande effekt mot typ-2 diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. 45 % – 60 % av vår dagliga energi bör komma från kolhydrater.
För en normalstor person som behöver cirka 2 000 kolhydrater om dagen innebär det mellan 250 till 300 gram kolhydrater dagligen. Endast 50 av dessa bör komma från tillsatt socker. Förväxla dock inte de bra kolhydraterna med siktat spannmål. Vitt bröd och vanlig pasta innehåller mycket siktat spannmål och innehåller därför mindre vitaminer.
Råris är exempel på Långsamma kolhydrater

För fett?

Fett är ett negativt ord i dagens samhälle men är nödvändigt för kroppen och ett hälsosamt liv. Allt i rätt mängder. Fett lagras i fettvävnaden och skyddar organ etc. Fettet används för att reparera celler och lösa vissa vitaminer. Fleromättade fetter får vi även från maten och dessa kan kroppen inte producera självt.
Fett innehåller dubbelt så mycket energi som kolhydrater och protein. En tredjedel av energin man får i sig dagligen bör komma från fett, mellan 70 och 90 gram. Mättat, enkelomättat och fleromättat fett är de olika uppbyggnaderna. För mycket mättat fett är skadligt men finns i många matprodukter. Dessa och transfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Livsmedelsdatabasen

Livsmedelsdatabasen är en databas som speglar det utbudet som finns i Sverige när det gäller livsmedel. Den uppdateras ständigt då nya varor tillförs årligen och tillverkningsprocesser byts ut. Det man kan hitta i databasen är bland annat näringsvärden, beräknade livsmedel, kvalitet, variabilitet och syfte. Alla dessa områden uppdateras så ofta som det behövs.
Det viktigaste som analyseras är näringsvärden och här ingår alla de ovan nämnda processerna. För närvarande finns här cirka 2 100 olika livsmedel och maträtter. Över 50 olika näringsämnen listas för varje livsmedel och du kan även hitta listor på de olika vitaminer, mineraler och bioaktiva ämnen som finns i livsmedlen.